Hielko

Hielko

Welkom

Welkom op mijn blog over Roofvogels en Valkerij.
Ik ben sinds een aantal jaar werkzaam op de Roofvogelboerderij in Berkel en Rodenrijs. We trainen hier verschillende roofvogels, uilen en andere soorten vogels zoals ooievaars, pelikanen en raven. We geven roofvogelshows in het Archeon en op locaties in heel NL. Daarnaast geven we hier veel workshops zodat mensen ook zelf kunnen vliegen met de roofvogels en uilen!




maandag 17 mei 2010

British falconry and raptor fair!

2 mei was het dan eindelijk zo ver!!....ik werd 21!!.... EN kreeg van de bosses als kadootje om naar de beurs in Engeland te gaan!!
Zat er al weken naar uit te kijken en 2 mei was het dan zo ver!
8uur sochtends de auto richting schiphol!
Auto geparkeerd,vliegtuig in en daar gingen we!
Eenmaal aangekomen nog alle checks door (meindl wandelschoenen doen het niet goed door een metaaldetector).
En een engelse auto gehuurd...het viel ons al op dat al die gekke engelse aan de verkeerde kant van de weg reden en het was de bedoeling dat wij ook aan deze gekke rage moesten meedoen!
Omdat we de eerste kilometers al opvielen met het rechts rijden hebben we toch maar toegegeven aan deze gekke engelse gewoonte...genaamt...links rijden...of driving left..zoals de engelse als vakterm gebruiken.
Ook de maker van onze auto had een fout gemaakt.....het stuur zat namelijk ook aan de verkeerde kant maar ook van die uit de hand gelopen 1 april grap? hebben meer engelse last van....

Aangekomen op het parkeerterrein,ergens op een grasveld omringd door bergen enz stonden er een paar juveniele soldaatjes de auto's te parkeren...waarschijnlijk de reclames gezien en gedacht HEJ ik ben OOK geschikt....want ik sta ook altijd heel stoer stil als er een auto komt en heb mijn brommer keer opgevoerdt....
Hilarisch fanatiek die mannetjes maarja dat zullen ze ook wel denken van al die gekke valkenier mannetjes....

Auto geparkeerd en daar waren we dan! de British Falconry And Raptor Fair...ook wel de BFARF...ja of niet maar het klinkt gewoon leuk...bfarf....
Toen we aankwamen op het terrein was Jemima Parry Jones haar eerste show aan het geven,geloof dat er net een lanner valkje rondvloog.
Wat kan dat mens lullen zeg,onder het loerdraaien over stoplichten tot aan wat voor onderbroek er onder die rok zat.
Na de lanner ook nog haar 'Tawny Eagle'(indische steppe) gevlogen...iedergeval zo noemde ze het...ik ken ze toch anders maar..daar zijn de meningen nog steeds over verschilt....wat een feit is is dat de vogel erg mooi vloog! lekker rondjes vliegen,zweven en hoogte zoeken...het was een prachtig gezicht!!

Toen Jemima klaar was nog even een broodje gehaalt en wat ''stands'' bekeken, wat opgestelde vogeltjes maar ik zag al een stuk verder een stuk gras met wat steenarenden van de Uk eagle falconry association!

Wat een pracht vogels!, geloof dat er 3 wijven zaten en 1 tarsel,met nog een Batteleur en een Afrikaanse Visarend ernaast!
Naast zo'n wijf is mijn buck(steenarend tarsel) toch maar een kiezeltje....inplaats van een steen.
Erg veel foto's gemaakt van deze pracht vogels en daarna de kramen rondgelopen!

Nog even handschoenen gepast bij Ben Long(http://benlongfalconry.co.uk/) ,maar helaas zocht ik een echt goeie arend handschoen en niet zo'n dun ding....
Verder was er ook een grote tent van onze buren: falconiformes,die waren alleen hun reclame vlaggen vergeten...dus die stonden in een witte anonieme tent!
Meer kramen waren er van diverse engelse jacht oraganistaties,verschillende bedrijven met valkeniersbenodigdheden,veel honden clubs(jachthonden enz) en natuurlijk veel kramen met leren spullen en outdoor kleding.

Er was ook een valkenier met een bekende naam, Jonathan Marshall....had hem van te voren al gegoogled en wist meteen wie hij was!
Deze man vliegt samen met zijn steenarend Samson en zijn valken....en dan ook echt..SAMEN vliegen.... onderandere als paraglider en sky diver...
Hij kwam het veld op en begon al te vertellen dat hij 2 valken tegelijk ging vliegen....en als er iets heel leuk is om te zien is het om iemand 2 valken te gelijk te zien vliegen!
Het is namelijk de kunst om beide valken in de gaten te houden en ALLEBEI die loer aan te bieden voor hun neus en dan ook weer weg te trekken,zonder dat de verkeerde valk er aan komt en je die uit de lucht slaat.....
Hij vloog met 2 hybride valken zogenaamde SlechtXlanners (hybride kruising) prachtig snelle vogels en vlogen in een mooi samenspel.
Al draaiend legde hij uit wat hij doet,en waarom hij dat deed! erg intressant!!
Zelfs had hij een eigen soort manier van loerdraaien bedacht...ik kan het niet echt uitleggen maar het zag er erg grappig uit!

Na de valken moest hij een vrijwilliger hebben.....iemand die nog nooit een loer had gedraaid....
Er kwam een wat...vollere dame uit het publiek en Jonathan vroeg waar zij vandaan kwam....ze kwam uit....lalal(engels dorpie) OW ja dat staat bekend om 2 dingen.....mooie vrouwen......(publiek was al aan het lachen)  en rugby...zo op welke positie speel jij!??

De dame kreeg het een beetje uitgelegd en ze mocht met een Giervalk vliegen die zo nat was als natte bagger....wel leuk gezicht!

Na dit optreden gingen wij even chocolademelk halen en daar stond ook....Jonathan Marshall! we raakte aan de praat met hem en werden uitgenodigd om 's avonds bij het feestje te komen dat de mensen die op de fair stonden zouden maken.
Erg geslaagde avond, ik was zelf jarig die dag...en Jonathan ging zingen met zijn band dus we werden al zijn ''dutch friends'' genoemt en het was mijn 21ste verjaardag dus ze speelden een rock nummer voor mij (van blink182 overigens).
Die avond naar het hotel want de dag erna zouden we weer vroeg op moeten!

Dag 2

'S ochtends een echt engels ontbijt gegeten ( ei met spek,toast en nog meer vette zooi)
Daarna weer richting de fair!
Auto geparkeerd en weer even rondgelopen,leren hoeden voor ons 3en gekoch voor op de boerderij.
Ook heb ik die dag nog een wandelstok gekocht,als souveniertje en je kan er ook nog je arend op dragen.

Deze dag vloog Jemima weer haar vogels en ook was er een valken show!
Valken op de loer en valken op de kite....een kite is een vlieger...
Niet een vlieger waar je je kind mee laat spelen maar een vlieger waar een kunstprooi aan zit die dus hoog in de lucht hangt.
De valk word gelost en die valk wil dus....die loer hebben!
Om die loer te pakken moet de valk naar boven vliegen en zo leer je je vogel om hoogte te zoeken!
Ook is het een prachtig gezicht.
Als de valk bijna de loer heeft bereikt,word er met een electrische afstandsbediening de loer losgelaten en dan moet de valk dus met een stoop(duikvlucht) de loer achterna gaan en pakken!

Ook hoorde we de hele dag al knallen,en kon er kleiduiven geschoten worden.
Dat moest ik ook een keer poberen!!!!
Ergens in een hoek van de fair stonden er 3 oude mannen met een soort schietterrein.
Er stond een klein jochie met een klein geweertje te schieten dus ik dacht.....nou ...is dat het nou...

Dus ik betaalde 5 pounds....2 rifles.....ik naar voren, veiligheids bril op,oordoppen op....kreeg ik me toch ff een dik geweer in me handen!!! zwart kruid geweer,dat betekend HEEEL harde BOEM!!!
Ik moest PULL roepen als de kleiduif gelost moest worden dus ja....dat kwam wel goed...ik kijken...richten(nou schiet ik natuurlijk wel vaker dus moest wel een naam hoog houden) PULLL!! *plop* BAM Ben:HOLIESHIT!!!...en ja hooor kleiduif netjes doormidden geschoten! yes really nice you got it!!
Volgende schot ook raak!

Daarna....geweer nummer2.....nog dikker en dat ding had ff een terugslag!!!! enorm kicken van de kick schoot ik gewoon allebei de duiven mis hahaha
Toen we klaar waren hoorde ik van Marijke dat die man had gezegt dat ik goed kon schieten hahaha.

Kwartiertje later nog een keer gegaan! toen wel alles raak geschoten. erg kicken zo'n oud geweer!

De rest van de dag beetje materiaal bekeken,mensen gesproken,engels gepraat en vogels gekeken!

Helaas moesten we om half 3 alweer richting vliegveld en dus het beursterrein verlaten...
Het waren 2 super dagen,een super leuk kado op een superleuke verjaardag!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten